Scheldemond College
  • Voorwoord
  • Schoolgids
    • 1. De Organisatie
    • 2. Een openbare school
    • 3. De schooltijden en vakanties
    • 4. Hoe we met elkaar omgaan
    • 5. Het onderwijs
    • 6. Vakkenpakketten/ profielen: De keuzemogelijkheden
    • 7. Samenwerkingsverband VO
    • 8. De mediatheek
    • 9. Leerlingbegeleiding
    • 10. Contact met de school
    • 11. Financiële zaken
    • 12. Verzuimprotocol
    • 13. Overige informatie
    • 14. Nuttige namen en adressen
    • Bijlage 1 Idu gegevens
  • Absentenregistratie
  • Terug naar de website
  • Zoek
  • Menu Menu

2. Een openbare school

2.1 Uitgangspunt 2.2 Openbaar 2.3 Bestuur, toezicht en verantwoording 2.4 Medezeggenschap, ouderraad en leerlingenraad 2.5 Betrekken van ouders en leerlingen 2.6 Ontwikkelingen in het onderwijs
2.1  Ons uitgangspunt

Het Scheldemond College heeft als ‘missie’ steeds meer aan het volgende beeld te voldoen:

Het Scheldemond College is een prettige school, waar je als leerling volop kansen krijgt je talenten te ontwikkelen. De school biedt degelijk, kwalitatief goed onderwijs met inzet van demodernste middelen en zorg en begeleiding. Het is een gezonde school, die leerlingen wil activeren binnen én buiten de lessen.

Daarmee is het ook een gezellige en ondernemende school. Het Scheldemond College is een school die in de omgeving is verankerd en daarin actief is.

 

Het Scheldemond College wil een school zijn die in haar beleid en organisatie de ‘balans’zoekt en weet te vinden, in de eerste plaats voor haar leerlingen, maar zeker ook voor haar medewerkers en de andere belanghebbenden.

We zoeken als school ‘midden in de samenleving’ de balans tussen enerzijds innovaties en moderniseringen in zowel onderwijsprogramma als fysieke leeromgeving en leermiddelen en anderzijds een degelijke kwaliteit en een stevige structuur. We zoeken op dezelfde manier de juiste verhouding tussen competentiegericht leren en het oefenen van de vaardighedendie nodig zijn voor het vervolgonderwijs en de informatiemaatschappij aan de ene kant en een solide kennisbasis aan de andere kant.

Het Scheldemond College investeert al jaren veel in onderwijsvernieuwing, zeker waar hetgaat om het programma-aanbod. Hetzelfde geldt voor leermiddelen, vooral op het gebied van ICT en multimedia. Daarnaast is er een sterk accent komen te liggen op interne kwaliteitszorg, ‘borgen wat goed is’, zonder daarbij relevante maatschappelijke ontwikkelingen uit het oog te verliezen.

‘Leren leren’ is ‘leren’ tegen de directe behoefte aan ‘consumptie en vermaak’ in. Een degelijke basis en structuur kan geen enkele leerling missen. De middelbare schoolperiode is een belangrijke tijd in de ontwikkeling van een mens, waar het enerzijds gaat om ‘ontdekken en ontwikkelen’, maar anderzijds ook om ‘gezelligheid, ontspanning en plezier’. Het Scheldemond College wil een gezellige school zijn, op een gezonde en actieve, ondernemende manier. Het Scheldemond College geeft leerlingen kansen echt iets te ‘doen’ met hun talenten, waarbij leerlingen ook steeds meer leren om verantwoordelijkheid tedragen voor hun eigen leerproces. Tegelijk wil de school blijvend een goede kwaliteit leveren.

2.2  ‘Openbaar’

De school is ‘algemeen toegankelijk’, wat naar voren komt in onder andere de toelating van leerlingen, de aanstelling van personeel, de benoeming van bestuursleden en de verkiezing van leden van de medezeggenschapsraad. Het karakter van het onderwijs is ‘actiefpluriform’: we benadrukken samen de waarde van de eigenheid en veelzijdigheid van mensen.

‘Je mag er zijn’, ongeacht je ras, sekse, geaardheid, levensovertuiging, etc. Dat staat ook zo in ons leerlingenstatuut verwoord. We proberen onze multiculturele samenleving daarin op een positieve manier te benaderen, vanuit de meerwaarde die ze geeft, in plaats van vanuit de problematiek. Het ‘openbare karakter’ van onze school komt verder naar voren in het ‘open karakter’ waar we aan willen werken, de gerichtheid op onze omgeving. We vinden een veilige leer- en werkomgeving erg belangrijk. We vinden respect voor elkaar en elkaars omgeving belangrijk.

2.3  Bestuur, toezicht en verantwoording

Het Scheldemond College gaat uit van de Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs opWalcheren en wordt bestuurd door . Een Raad van Toezicht houdt toezicht op het bestuur. Het bestuur en de Raad van Toezicht organiseert regelmatig overleg. Bij dat overleg komen de financiële jaarstukken, maar ook opbrengsten van kwaliteitszorg aan de orde.

Kwaliteitszorg is het zicht houden op en verbeteren van kwaliteit, volgens het systematischdoorlopen van de PDCA-cirkel: Plan -> Do-> Check -> Act. We doen dat door het hanteren van beleidscycli, door het vormgeven en uitvoeren van kwaliteitsbeleid: op systematischewijze en continu nagaan of de school waarmaakt wat zij in plannen en beleidsvoornemens schetst.

Het management is verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van kwaliteitsbeleid, gebruikmakend van de teamstructuur en de aansturing daarvan. Docenten zijn bij uitstekdegenen die een oordeel kunnen geven over de kwaliteit van leren en onderwijzen. De basis ligt in het kritisch kijken naar het eigen handelen en de effecten daarvan. Uitvoering hiervan vindt plaats door middel van een systeem van interne kwaliteitszorg in secties en binnenteams. Daarnaast is er een combinatie van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Belangrijke feedbackinstrumenten zijn regelmatige leerlingenenquêtes over docentengedrag en cijfermateriaal afkomstig uit de registratie van ziekteverzuim, lesuitval, lesvervanging, verwijderingen en dergelijke. Daarnaast bepalen docenten mede de ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs door scholing, deelname aan studiedagen, deelname aan het overleg in platforms en het meewerken aan onderzoeken.

Het primaire proces in de school is het leerproces van onze leerlingen. De kwaliteit van de school komt vooral tot uiting in de kwaliteit van het leren door de leerlingen. Centraal in de kwaliteitszorg staat daarom de vraag aan leerlingen: wat heb je geleerd en in hoeverre heeftde school daar een bijdrage aan geleverd? Zelfevaluatie betekent voor leerlingen enerzijds reflectie op het eigen leren, anderzijds feedback geven aan degenen die geacht worden hen bij het leren te ondersteunen. De leerlingen vervullen deze rol door deelname aan overleg over de kwaliteit van de school en door het invullen van vragenlijsten.

Ouders leveren een bijdrage aan het kwaliteitsbeleid door hun deelname aan het georganiseerd overleg (via ouderraad en medezeggenschapsraad), door hun deelname aanthema-avonden en door het geven van feedback aan de school.

Basisonderwijs enerzijds en vervolgonderwijs, bedrijfsleven en instellingen anderzijds vervullen naar het voortgezet onderwijs de rol van respectievelijk ‘leverancier’ en ‘afnemer’. Door regelmatige contacten, zowel van formele als van informele aard, blijft de school op de hoogte van de mogelijkheden en wensen van deze relaties.

Indien nodig kunnen basisonderwijs, vervolgonderwijs en bedrijfsleven bevraagd worden, om zo feedback te verkrijgen op de door de school geleverde kwaliteit. Scheldemond heeft een nauwe samenwerking met Archipelscholen: er vindt onderzoek plaats naar de aansluiting tussen po-vo op het gebied van taal, rekenen en burgerschap.

Het bestuur en management verantwoorden zich naar de samenleving in het jaarverslag (te vinden op de website), middels de website ‘Scholen op de Kaart’, speciale bezoeken aan belanghebbenden en door het organiseren vanavonden in dit kader.

2.4  Medezeggenschap, ouderraad en leerlingenraad

De medezeggenschapsraad van de school (MR) kent een personeelsgeleding (PMR), een leerlingengeleding en een oudergeleding.

De Mondia Scholengroep heeft een Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR), met alle drie de genoemde geledingen.

De ouderraad heeft een adviserende functie en een klankbordfunctie voor de schoolleiding. Ze helpt verder mee bij het organiseren van tal van activiteiten, waaronder de Open Dagenvoor leerlingen van groep 8 en de diploma-uitreiking. Het bestuur en management vergaderen met de GMR, de MR, de PGMR en de PMR, de teamleiders vergaderen met de ouderraad. Alle vergaderingen zijn openbaar, tenzij vooraf anders bepaald.

De leerlingenraad is een groep van leerlingen, van verschillende niveaus en leeftijden. Zijbespreken de gang van zaken die de leerlingen betreffen.  Zo hebben ze in het verleden gezorgd voor meer en nieuwe bankjes op het schoolplein en voor gezonde voeding bij de kantine in de aula. De leerlingenraad vergadert maandelijks. Op deze manier kunnen de leerlingen enige bestuurlijke ervaring op doen.

2.5  Betrekken van ouders en leerlingen

Algemeen
Leerlingen en hun ouders (verzorgers) zijn de belangrijkste ‘klanten’ van de school. ‘De leerling staat centraal’, is ons credo. De leerlingenenquêtes worden structureel gebruikt in het systeem van kwaliteitszorg, tot en met functioneringsgesprekken met personeelsleden toe. De school heeft een leerlingenraad. Een aantal leerlingen zitten in de medezeggenschapsraad zodat ook de aanvullingen van de leerlingen vertegenwoordigd geborgd zijn.

De mentor is de belangrijkste contactpersoon met de ouders/verzorgers, daarna de teamleider. Er zijn voorlichtingsavonden en spreekavonden. Er is een nieuwsbrief en alle informatie is via de website te raadplegen, zo ook een klachtenregeling. Het management houdt oudertevredenheidonderzoeken, waarvan de uitkomsten te vinden zijn op de eerder genoemde website ‘Scholen op de kaart’: www.scholenopdekaart.nl/middelbare- scholen.

Topsporters
Het Scheldemond College is een Topsport Talentschool. De ouders en de topsportleerlingen ondertekenen bij de start van het schooljaar een zogenaamd studiepaspoort, waarin duidelijke afspraken worden gemaakt tussen ouders, topsporter, vereniging en school. Daarin staan onder meer afspraken over het aantal keren dat er structureel overleg is tussen hiervoor genoemde partijen. Ook is er structureel overleg tussen de topsportcoördinator van de school en de trainers van onze topsporters.

2.6 Ontwikkelingen in het onderwijs

2.6.1 Tweefasen vwo

Op het Scheldemond College krijgen de leerlingen volop mogelijkheden aangeboden om hun talenten actief en positief te ontwikkelen. Voor ons staat de persoonlijke ontwikkeling van een leerling centraal. Vanuit deze visie zien wij het tweefasen vwo (TFV) als een kans voor leerlingen om zich op een passend niveau positief te ontwikkelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor leerlingen die hard moeten werken om een vwo-diploma te behalen en dreigen vast te lopen in de bovenbouw. Door het volgen van de tweefasenroute bieden wij een extra zekerheid in de route naar het vwo-diploma. Daarnaast kunnen goede havoleerlingen via de tweefasenroute ook binnen 6 jaar een vwo-diploma halen (i.p.v. 7 jaar via de reguliere route).

Leerlingen die tweefasenonderwijs volgen krijgen vanaf klas 4 onderwijs op vwo-niveau. Zij doen in vwo 5 examen op havoniveau en stromen daarna in principe door naar vwo 6. Via de TFV-route begeleiden we leerlingen via een zekerdere route naar vervolgonderwijs. Door het afleggen van een havo-eindexamen in het vijfde leerjaar kunnen de leerlingen vertrouwen opdoen, zowel in hun route naar het hbo als hun route naar een vwo-diploma en de universiteit.

Dit traject is opgestart in schooljaar 2023-2024. In schooljaar 2024-2025 zullen er leerlingen voor het eerst (havo)examen doen die deze leerroute volgen.

2.6.2 Transformatieve school

De Transformatieve school is een professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma voor scholen in een stedelijk omgeving. Binnen dit programma gaan we in op de gevolgen van een super-diverse buitenschoolse leefwereld op de schoolcultuur.

In het bijzonder ligt de nadruk op hoe onze jongeren bewegen tussen de sociale codes van hun thuiscultuur, de vriendengroep en hun schoolcultuur. Deze beweging zorgt op school soms voor demotivatie en negatieve =groepsdynamiek in het klaslokaal. Het programma laat stapsgewijs zien hoe onze jongeren veerkracht kunnen ontwikkelen, ondanks de verschillende codes in de leefwerelden en komen tot het geloof in eigen kunnen. En hierbij zelfvertrouwen opbouwen, waarmee zij in school op een positieve wijze met zelfverantwoordelijkheid hun leerproces oppakken en verder ontwikkelen. Met als gevolg dat zij veel meer bezig zijn met schoolse zaken en de schoolcultuur daarmee positief versterken.

Inmiddels hebben alle docenten op Wielingen lesbezoeken gehad van docentcoaches van de Transformatieve school en is er gekeken naar de sociale codes in de klas tussen de jongeren onderling en met de docent als een soort mini-samenleving. De feedback van deze lesbezoeken worden geanalyseerd en teruggekoppeld aan het team

2.6.3 Verbeteren overstap van primair onderwijs

In samenwerking met de Archipelscholen zijn meerdere docenten van onze school bezig om de overstap van het primaire onderwijs naar het voortgezet onderwijs te verbeteren door middel van de volgende professionele leergemeenschappen (plg)

Reken-wiskundeonderwijs 
Het wordt gedaan door bij elkaar op school te kijken, lessen te bezoeken, te bespreken welke zaken opvallen en waar winst te behalen is, zodat leerlingen de overstap als minder groot ervaren. De eerste uitwisselingen hebben inmiddels plaatsgevonden. Het doel is volgend schooljaar met concrete aanbevelingen te komen waar beide type onderwijs mee vooruit kunnen.

Leergemeenschap Taalonderwijs 
Op basis van vooraf geformuleerde onderzoeksvragen wordt in samenwerking met Archipelscholen gewerkt aan verbetering van het taalonderwijs ten behoeve van de kinderen op onze scholen. De PLG heeft regelmatig bijeenkomsten gehouden waarbij vertegenwoordigers van Archipel Scholen en de Mondia Scholengroep aanwezig waren. In deze bijeenkomsten hebben we nauw samengewerkt met docenten Nederlands, leerkrachten en taalcoördinatoren. In januari, februari en maart hebben we ook elkaars lessen bezocht. De volgende stap is om te kijken wat we van elkaar kunnen leren en gebruiken, zodat we ons onderwijs kunnen verbeteren.

Burgerschap
Vanuit onze visie dat we onze leerlingen zo goed als mogelijk in de wereld willen brengen, is onder andere het curriculum-burgerschap bij de Archipelscholen en op het Scheldemond College beschreven en geborgd aan de hand van leerdoelen, leerinhouden, werkvormen en toetsing (zie ook aspecten van de ‘roos van Leary’). Met deze eenduidigheid qua vorm en inhouden is een ononderbroken leerlijn-burgerschap een wezenlijk onderdeel van ons onderwijs. Op dit moment wordt een aantal enquetes uitgezet om te bepalen waar onze school in het ontwikkelproces staat.

Privacy & Cookies — Disclaimer

Weyevlietplein 7-13
4385 CH  Vlissingen

Tel: 0118 479 400

info@scheldemondcollege.nl

Als school voor openbaar onderwijs hebben wij oog voor onze omgeving en staan we midden in de samenleving. Het Scheldemond College is een kleine school en daardoor overzichtelijk. Bij ons ben je geen nummer, jij staat centraal.

Direct naar:

Roosterwijziging
Schoolgids
Schoolplan
Ziekmelding

Volg een handmatig toegevoegde link
  • @scheldemondcollege

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Weyevlietplein 7-13
4385 CH  Vlissingen

Tel: 0118 479 400

info@scheldemondcollege.nl

Als school voor openbaar onderwijs hebben wij oog voor onze omgeving en staan we midden in de samenleving. Het Scheldemond College is een kleine school en daardoor overzichtelijk. Bij ons ben je geen nummer, jij staat centraal.

Direct naar:

Roosterwijziging
Schoolgids
Schoolplan
Ziekmelding

Volg een handmatig toegevoegde link
  • @scheldemondcollege

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Scroll naar bovenzijde

We gebruiken cookies om de website goed te laten functioneren.

Accepteer cookiesMeer informatie

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Accept settingsHide notification only