2.3 Bestuur, toezicht en verantwoording
Het Scheldemond College gaat uit van de Stichting voor Openbaar Voortgezet Onderwijs opWalcheren en wordt bestuurd door . Een Raad van Toezicht houdt toezicht op het bestuur. Het bestuur en de Raad van Toezicht organiseert regelmatig overleg. Bij dat overleg komen de financiële jaarstukken, maar ook opbrengsten van kwaliteitszorg aan de orde.
Kwaliteitszorg is het zicht houden op en verbeteren van kwaliteit, volgens het systematischdoorlopen van de PDCA-cirkel: Plan -> Do-> Check -> Act. We doen dat door het hanteren van beleidscycli, door het vormgeven en uitvoeren van kwaliteitsbeleid: op systematischewijze en continu nagaan of de school waarmaakt wat zij in plannen en beleidsvoornemens schetst.
Het management is verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van kwaliteitsbeleid, gebruikmakend van de teamstructuur en de aansturing daarvan. Docenten zijn bij uitstekdegenen die een oordeel kunnen geven over de kwaliteit van leren en onderwijzen. De basis ligt in het kritisch kijken naar het eigen handelen en de effecten daarvan. Uitvoering hiervan vindt plaats door middel van een systeem van interne kwaliteitszorg in secties en binnenteams. Daarnaast is er een combinatie van functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Belangrijke feedbackinstrumenten zijn regelmatige leerlingenenquêtes over docentengedrag en cijfermateriaal afkomstig uit de registratie van ziekteverzuim, lesuitval, lesvervanging, verwijderingen en dergelijke. Daarnaast bepalen docenten mede de ontwikkeling van de kwaliteit van het onderwijs door scholing, deelname aan studiedagen, deelname aan het overleg in platforms en het meewerken aan onderzoeken.
Het primaire proces in de school is het leerproces van onze leerlingen. De kwaliteit van de school komt vooral tot uiting in de kwaliteit van het leren door de leerlingen. Centraal in de kwaliteitszorg staat daarom de vraag aan leerlingen: wat heb je geleerd en in hoeverre heeftde school daar een bijdrage aan geleverd? Zelfevaluatie betekent voor leerlingen enerzijds reflectie op het eigen leren, anderzijds feedback geven aan degenen die geacht worden hen bij het leren te ondersteunen. De leerlingen vervullen deze rol door deelname aan overleg over de kwaliteit van de school en door het invullen van vragenlijsten.
Ouders leveren een bijdrage aan het kwaliteitsbeleid door hun deelname aan het georganiseerd overleg (via ouderraad en medezeggenschapsraad), door hun deelname aanthema-avonden en door het geven van feedback aan de school.
Basisonderwijs enerzijds en vervolgonderwijs, bedrijfsleven en instellingen anderzijds vervullen naar het voortgezet onderwijs de rol van respectievelijk ‘leverancier’ en ‘afnemer’. Door regelmatige contacten, zowel van formele als van informele aard, blijft de school op de hoogte van de mogelijkheden en wensen van deze relaties.
Indien nodig kunnen basisonderwijs, vervolgonderwijs en bedrijfsleven bevraagd worden, om zo feedback te verkrijgen op de door de school geleverde kwaliteit. Scheldemond heeft een nauwe samenwerking met Archipelscholen: er vindt onderzoek plaats naar de aansluiting tussen po-vo op het gebied van taal, rekenen en burgerschap.
Het bestuur en management verantwoorden zich naar de samenleving in het jaarverslag (te vinden op de website), middels de website ‘Scholen op de Kaart’, speciale bezoeken aan belanghebbenden en door het organiseren vanavonden in dit kader.