Scheldemond College
  • Voorwoord
  • Schoolgids
    • 1. De Organisatie
    • 2. Een openbare school
    • 3. De schooltijden en vakanties
    • 4. Hoe we met elkaar omgaan
    • 5. Het onderwijs
    • 6. Vakkenpakketten/ profielen: De keuzemogelijkheden
    • 7. Samenwerkingsverband VO
    • 8. De mediatheek
    • 9. Leerlingbegeleiding
    • 10. Contact met de school
    • 11. Financiële zaken
    • 12. Verzuimprotocol
    • 13. Overige informatie
    • 14. Nuttige namen en adressen
    • Bijlage 1 Idu gegevens
  • Absentenregistratie
  • Terug naar de website
  • Zoek
  • Menu Menu

9. Leerlingbegeleiding

9. Leerling begeleiding

9.1 Ondersteuning op onze school (fases) 9.2 Wat vinden onze leerlingen van de ondersteuning? 9.3 Het mentoraat 9.4 Het decanaat 9.5 De ondersteuningscoördinatoren 9.6 Specifieke hulpverlening 9.7 Time-out en speciaal Onderwijs 9.8 GGD Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige 9.9 Leerplichtambtenaar 9.10 Regeling ongewenste intimiteiten, racisme en geweld 9.11 Studiebegeleiding en huiswerkondersteuning 9.12 Remedial Teaching 9.13 Motorische Remedial Teaching (MRT) 9.14 Faalangst Reductie Training (FRT)
9.1 Ondersteuning op het Scheldemond College 

Op het Scheldemond College vinden we het belangrijk dat iedere leerling zich veilig voelt en zich optimaal kan ontwikkelen. Daarom bieden wij ondersteuning op maat, afgestemd op wat een leerling nodig heeft. We werken met verschillende ondersteuningsniveaus, waarbij we stap voor stap opschalen als dat nodig is. Hieronder lees je hoe onze ondersteuning is opgebouwd.
 

Fase 0 – Basisondersteuning
Elke leerling krijgt goed onderwijs in een veilige en stimulerende omgeving. De mentor speelt hierbij een centrale rol en houdt het welzijn en de voortgang van de leerling in de gaten. Bij zorgen over een leerling vindt overleg plaats met ouder(s)/verzorger(s) en collega’s. Daarnaast is er een pedagogisch medewerker zichtbaar aanwezig in de school, bijvoorbeeld in de gangen en aula. Deze medewerker is een laagdrempelig aanspreekpunt voor leerlingen en signaleert vroegtijdig als het niet goed gaat. Zo proberen we grotere problemen te voorkomen.

Deze basis wordt door alle VO-scholen op Walcheren geboden en voldoet aan de kwaliteitsnormen van de onderwijsinspectie (OP0, OP1, OP2, OP3, OP4 en OP6).
 

Fase 1 en 2 – preventieve en licht curatieve interventies
Wanneer een leerling iets meer nodig heeft dan de standaard begeleiding, kunnen we de ondersteuning binnen de basis uitbreiden. Dit gebeurt altijd in overleg met de mentor, ouder(s)/verzorger(s) en het ondersteuningsteam. Voorbeelden van ondersteuning in deze fase zijn: 

  • Kortdurende begeleiding door de pedagogisch medewerker. 
  • Een rustige werkplek in het Ondersteuningslokaal. 
  • Bijles of hulp bij studievaardigheden. 
  • Trainingen bij faalangst of examenvrees. 
  • Inzet van de GGD, het RBL of Buurtteams  
  • Begeleiding door leerlingbegeleiders of intern begeleiders op basis van een plan van aanpak. 
  • Advies van de orthopedagoog bij complexe situaties. 
  • Betrokkenheid van Zorg & Advies Team (ZAT) 

Fase 3 – Intensieve ondersteuning
Als blijkt dat de ondersteuning uit fase 1 en 2 niet voldoende is, kunnen we intensievere stappen zetten. Dit kan bestaan uit: 

  • Het opstellen van een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) 
  • Betrokkenheid van de Commissie voor Advies en Toewijzing (CAT).
     

Fase 4 en 5 – Onderwijs en ondersteuning op maat
Sommige leerlingen hebben (tijdelijk) behoefte aan intensieve begeleiding in een kleine setting: 

  • In het Maatwerklokaal (fase 4) volgen zij onderwijs in een kleine setting met als doel terugkeer naar de reguliere klas. 
  • In het Maatwerklokaal + (fase 5) krijgen leerlingen met zwaardere ondersteuningsbehoeften intensieve begeleiding, eventueel samen met leerlingen en docenten uit het VSO.
     

Fase 6 – Overstap naar VSO
Wanneer de ondersteuning binnen onze school onvoldoende blijkt, kan in overleg met ouder(s)/verzorger(s) en het samenwerkingsverband een overstap naar het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) worden aangevraagd. Waar mogelijk blijft terugkeer naar regulier onderwijs het doel. 

9.2 Wat vinden onze leerlingen van de ondersteuning? 

Sinds schooljaar 2024-2025 zijn we gestart met het jaarlijks informeren van leerlingen over ons ondersteuningsaanbod én het ophalen van hun ervaringen. Dit is niet alleen een verplichting vanuit de overheid, maar vooral een waardevolle kans om samen met leerlingen te blijven verbeteren. 

We hebben gesprekken gevoerd met leerlingen over hun kennis van en ervaringen met de ondersteuning op school. Hieruit kwamen waardevolle inzichten naar voren: 

  • Leerlingen waarderen de betrokkenheid van medewerkers en voelen zich gezien. 
  • Ze denken graag actief mee over hoe we leerlingen beter kunnen bereiken, bijvoorbeeld via sociale media of duidelijke communicatie binnen school. 
  • Er is behoefte aan meer zichtbaarheid van het ondersteuningsaanbod. Zo stelden leerlingen voor om posters op te hangen waarop duidelijk staat bij wie je terechtkunt bij problemen of pesten. 
  • Leerlingen gaven aan dat ze graag een laagdrempelige en eventueel anonieme toegang tot hulp willen. De stap naar het Ondersteuningslokaal wordt soms nog als groot ervaren.
     

Wat we hiermee doen: 

Op basis van deze input hebben we voor komend schooljaar de volgende doelen gesteld: 

  • Meer zichtbaarheid: we plaatsen informatieve posters in de school met duidelijke contactpersonen. 
  • Vervolg van het inloopspreekuur: het inloopspreekuur van de buurtteams, dat dit jaar succesvol is gestart, zetten we voort. Leerlingen kunnen hier zonder afspraak terecht. 
  • Meer preventieve inzet: we blijven inzetten op preventieve ondersteuning, onder andere via de pedagogisch medewerkers die dagelijks zichtbaar en benaderbaar aanwezig zijn. 
9.3   Het mentoraat

Vanaf de kennismaking voor de zomervakantie tot en met de diplomering speelt de mentor een belangrijke rol bij de begeleiding van onze leerlingen. Elke klas heeft 1 of 2 mentoren. De mentor is de eerste contactpersoon voor zowel de leerlingen als zijn ouders/verzorgers. Leerlingen kunnen bij de mentor terecht met alle vragen, problemen of opmerkingen. De mentor geeft ook mentorlessen aan zijn klas.

Mentoraat bovenbouw
In de bovenbouw heeft elke (cluster)klas een mentor. Regelmatig heeft de mentor gesprekken met de leerlingen over studievaardigheden, werkhouding en schoolresultaten. De mentor denkt mee op het gebied van ondersteuningsbehoeften en keuzes die gemaakt dienen te worden. De mentor vertegenwoordigd zijn leerlingen in de leerlingbesprekingen en rapportvergaderingen.

9.4   Het decanaat

Onze school heeft meerdere decanen. Zij adviseren leerlingen en ouders bij de pakket-, studie- en beroepskeuze. Elke afdeling heeft een decaan:

afdeling vmbo – mavo
mevr. P. Brasser-Tax, p.brasser@mondia.nl
dhr. R. Eckhardt, r.eckhardt@mondia.nl

afdeling havo – vwo
mevr. C. Baas, c.baas@mondia.nl

 

9.5   De ondersteuningscoördinatoren

Iedere afdeling heeft een ondersteuningscoördinator en deze is verantwoordelijk voor de coördinatie en organisatie van de ondersteuning en zorg binnen de school. Hij/zij houdt constant het overzicht van de zorg, ondersteuning en aandacht die de leerlingen op allerlei terreinen nodig hebben.

Tevens is de ondersteuningscoördinator verantwoordelijk voor de communicatie met de externe zorg- en hulpverleningsinstanties. Binnen de school is een ondersteuningsteam actief: pedagogisch medewerkers, counselors, experts op het gebied van dyslexie en dyscalculie, orthopedagoog, huiswerkbegeleiding.

afdeling vmbo – mavo            mevr. S. Pieters, s.pieters@mondia.nl
afdeling havo – vwo                mevr. E. Korver, e.korver@mondia.nl

9.6  Specifieke hulpverlening

Pedagogisch medewerkers
De pedagogisch medewerkers zijn er om de leerlingen te begeleiden met een ondersteuningsvraag binnen de school. Zij maken onderdeel uit van het ondersteuningsteam en werken zelfstandig of binnen het Ondersteunings- of Maatwerklokaal. Leerlingen hebben met hen individuele gesprekken en begeleiding. Hierbij valt te denken aan: faalangst, somberheid, stress, motivatieproblemen, gedrag in de klas, leerhouding, etc. Inzet van een pedagogisch medewerker gebeurt via de mentor of de ondersteuningscoördinator.

Anti-pestcoördinator
Wanneer er vragen zijn over of meldingen gedaan worden van (online) pesten of gepest worden dan komen deze terecht bij de anti-pestcoördinator. Deze zal op school in gesprek gaan met de betrokken leerlingen en hierin de procedure volgen zoals deze intern geldt.

Afdeling vmbo-mavo
De heer P. Bongers p.bongers@mondia.nl

Afdeling havo-vwo
Mevrouw E. Korver e.korver@mondia.nl 

Ondersteuningslokaal
Beide afdelingen hebben een Ondersteuningslokaal. Hier kunnen de leerlingen met een diagnose of een (tijdelijke) pedagogische of didactische ondersteuningsvraag terecht. Het Ondersteuningslokaal is een prikkelarm lokaal met de mogelijkheid tot individuele begeleiding. De aanmelding voor ondersteuning in deze setting verloopt via de ondersteuningscoördinator en de mentoren.

Maatwerklokaal
Het Scheldemond College beschikt ook over een Maatwerklokaal. Het Maatwerklokaal is een voorziening voor leerlingen met middelmatige tot zwaardere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op pedagogisch, didactisch en/of sociaal-emotioneel gebied. Hierdoor zijn deze leerlingen niet in staat het volledige onderwijsprogramma in een reguliere vo-klas te volgen. De leerling volgt onderwijs in het Maatwerklokaal volgens een individueel rooster en krijgt daarbij onderwijs en ondersteuning op maat. De beschikbare ondersteuning wordt aangepast aan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen die gebruikmaken van het Maatwerklokaal en wordt dan ook geregeld herzien en aangepast. Dit lokaal is gedurende de gehele onderwijsloopbaan van de leerling beschikbaar voor een tijdelijke periode. Het doel is steeds meer in te stromen in de stamklas en steeds meer lessen daar te volgen. Dit gebeurt aan de hand van persoonlijke leerdoelen en een faseplan, wat opgesteld wordt samen met de pedagogisch medewerker en de orthopedagoog.

Plaatsing in het Maatwerklokaal vindt plaats na besluit en goedkeuring van zowel de ondersteuningscoördinator als de teamleider.

Orthopedagoog
De orthopedagoog binnen het Scheldemond College zal af en toe meekijken in de klassen, een specifieke klas of leerling observeren. De orthopedagoog kan naar aanleiding daarvan adviezen geven aan zowel de leerling, de klas als de lesgevende docenten. Dit kan gaan over groepsvorming, gedrag in de klas, concentratie, omgang met klasgenoten, etc. Wanneer het wenselijk is om een leerling te observeren en hierover advies uit te brengen, dan worden ouders hierin altijd betrokken. De orthopedagoog voert op school geen onderzoeken uit.

Zorg Advies Team (ZAT)
Wanneer een leerling opvalt in de ondersteuningsbehoefte en de ingezette ondersteuning onvoldoende blijkt, dan kan school deze leerling bespreking in het ZAT. Ouders wordt hiervoor om goedkeuring gevraagd. In het team zitten de ondersteuningscoördinatoren, de Jeugdarts van de GGD, de Leerplichtambtenaar en de orthopedagoog. Door dit team wordt vanuit verschillende invalshoeken naar het probleem gekeken, met als doel om meer passender hulp te vinden.

9.7 Time-out en speciaal Onderwijs

In een situatie waarin een leerling een ‘time out’ nodig heeft of het beter voor hem/haar is even elders lessen te volgen, kan er door de directie ook voor gekozen worden om de leerling voor een bepaalde periode te plaatsen op een van de andere scholen, bijvoorbeeld Nehalennia SSG of CSW. Leerlingen die een nog meer aangepaste omgeving nodig hebben, zijn aangewezen op een specialere en intensievere vorm van ondersteuning.

Scheldemond College kan via het Passend Voortgezet Onderwijs Walcheren (PVOW) advies hierin aanvragen, waarna de leerling geplaatst kan worden op een school voor speciaal onderwijs wat beter aansluit bij de ondersteuningsbehoefte van de leerling.

9.8 GGD Jeugdarts en Jeugdverpleegkundige

De Jeugdverpleegkundige van de GGD is een aantal keer per maand aanwezig  op de afdelingen. Zij doet de preventieve gezondheidsonderzoeken onder de tweedejaarsleerlingen (13-jarigen). Dat onderzoek gebeurt op school. Er wordt dan  gekeken of de leerlingen zich lichamelijk, geestelijk en sociaal goed en gezond ontwikkelen.

Ook voert zij individuele gesprekken met leerlingen en hun ouders/verzorgers. Deze  gesprekken vinden plaats op verzoek van school, ouders/verzorgers of de leerling. Redenen voor het voeren van een individueel gesprek kan zijn: somber voelen, afwezigheid op school, veel ziekmeldingen, moeite met concentratie op school, etc. De  Jeugdverpleegkundige kan hierin meedenken en advies uitbrengen over hulp die misschien passend is. De GGD Jeugdarts denkt mee met de Jeugdverpleegkundige en kan tevens op huisbezoek gaan wanneer dit wenselijk is. Ook kan de Jeugdarts verwijzingen schrijven naar specifieke jeugdhulpverlening.

Jeugdarts GGD
Caroline van Beek caroline.vanbeek@ggdzeeland.nl

Jeugdverpleegkundige GGD
Lia van Aaken lia.vanaaken@ggdzeeland.nl 

9.9 Leerplichtambtenaar

De Leerplichtambtenaar heeft als doel het schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Zij ondersteunen ouders, jongeren en scholen bij het oplossen van problemen die een succesvolle schoolcarrière in de weg staan. Wanneer een leerling teveel verzuimt en wanneer hierin geen verbetering optreed dan is Scheldemond College wettelijk verplicht om een melding te doen bij Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Onze absentencontroleur doet deze melding in samenspraak met de ondersteuningscoördinator. De Leerplichtambtenaar zal de leerling en zijn ouders/verzorgers uitnodigen voor een gesprek, waarin het verzuim besproken zal worden en gekeken zal worden naar passende hulp/oplossingen.

9.10   Regeling ongewenste intimiteiten, racisme en geweld

In deze regeling staat beschreven dat als een leerling ongewenst gedrag op school ervaart met betrekking tot de bovengenoemde gebieden, de mogelijkheid bestaat bij de vertrouwenspersoon het probleem te bespreken of een klacht in te dienen. Leerlingen en ouders kunnen de vertrouwenspersoon bellen en/of een afspraak maken. Het probleem wordt vanzelfsprekend strikt vertrouwelijk behandeld.

Vertrouwenspersoon vmbo-mavo
Mevrouw C. van der Meule c.vandermeule@mondia.nl 

Vertrouwenspersoon havo-vwo
Mevrouw G. Wisse g.wisse@mondia.nl 

Men kan ook contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon, mevrouw De Laat: externe.vertrouwenspersoon@gmail.com

Meldpunt vertrouwensinspecteurs: 0900 – 1113111 Voor meldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, fysiek en psychisch geweld, discriminatie, onverdraagzaamheid, fundamentalisme, radicalisering, extremisme en dergelijke zaken.

9.11 Studiebegeleiding en huiswerkondersteuning

Sommige leerlingen vinden het moeilijk om na schooltijd thuis hun huiswerk te maken. De verleiding om iets leukers te gaan doen is vaak (te) groot. Het komt ook voor dat leerlingen door omstandigheden niet in staat zijn thuis rustig en geconcentreerd te werken. Voor deze leerlingen is studiebegeleiding/huiswerkondersteuning mogelijk.

Afdeling vmbo-mavo:
elke leerling kan via de ondersteuningscoördinator in aanmerking komen voor de huiswerkbegeleiding in de mediatheek. Dit gebeurt op advies van mentor of vakdocenten of op verzoek van leerling en ouders/verzorgers. De uren waarop de huiswerkbegeleiding plaatsvindt is in overleg met leerling, mentor en medewerker van de mediatheek. Tevens kan in de mediatheek de cursus Plannen & Structureren gevolgd worden. De leerling leert dan in 6 weken zelf gebruik te maken van een planning en wordt hierin zelfstandig bekwaam gemaakt.

Afdeling havo-vwo:
het is voor leerlingen mogelijk op school, onder begeleiding huiswerk te maken. Deze begeleiding start enkele weken na het begin van het schooljaar. Elke leerling kan via de ondersteuningscoördinator in aanmerking komen voor de naschoolse studiebegeleiding, op advies van de mentor of vakdocenten. Ouders/verzorgers van onderbouwleerlingen kunnen een verzoek tot deelname indienen wanneer de highschoolkeuze vastligt. Zij ontvangen hierover per highschoolperiode informatie.

9.12 Remedial Teaching

Voor leerlingen met bijzondere problemen, zoals dyslexie en dyscalculie, is er een aanbod van extra begeleiding. De hulp is er vooral op gericht dat deze leerlingen de gewone leertaken door een aangepaste manier van werken tot een goed einde brengen. In speciale gevallen en onder bepaalde voorwaarden kan de Inspectie toestaan dat het lesprogramma wordt aangepast. Ouders en verzorgers van een leerling met een bijzonder leerprobleem doen er goed aan, de school daarvan zo snel mogelijk op de hoogte te stellen. Contactpersonen hiervoor zijn de mentoren en de ondersteuningscoördinatoren.

9.13 Motorische Remedial Teaching (MRT)

In de lessen MRT krijgen leerlingen extra hulp op het gebied van de lichamelijke opvoeding. Het doel van deze hulp is: het oplossen van achterstanden op het motorische vlak; het inhalen van achterstanden bij andere leervakken, voor zover deze mede veroorzaakt worden door motorische stoornissen of achterstanden (gebrek aan zelfvertrouwen of schaamte in de groep); het bestrijden van gedragsproblemen voor zover die voortkomen uit motorische stoornissen of achterstanden. Eind september nemen docenten lichamelijke opvoeding een motoriektest af bij alle brugklasleerlingen. Naar aanleiding daarvan wordt zo nodig contact opgenomen met de ouders of verzorgers en vindt plaatsing in de MRT-groep plaats.

9.14 Faalangst Reductie Training (FRT)

Faalangst is angst die iemand kan voelen wanneer hij/zij iets moet doen waarbij iets kan mislukken of wanneer er gepresteerd moet worden. Deze angst kan zo groot zijn dat hierdoor leerprestaties worden beïnvloed. Daarbij voelt de leerling zich meestal erg ongelukkig.

Basiselementen van de FRT-training zijn: Verbeteren van het zelfbeeld, wat meer zelfvertrouwen geeft; Verbeteren van de zelfbeoordeling; Leren wennen aan faalangst verwekkende situaties door oefeningen, spreekbeurten, etc.; Leren omgaan met faalangstgevoelens, onder meer door ontspanningsoefeningen.

Als wij het zinvol achten dat deze training wordt gevolgd, nemen wij eerst contact met de ouders/verzorgers op. Voor alle leerlingen kan de training intern worden aangeboden.

Privacy & Cookies — Disclaimer

Weyevlietplein 7-13
4385 CH  Vlissingen

Tel: 0118 479 400

info@scheldemondcollege.nl

Als school voor openbaar onderwijs hebben wij oog voor onze omgeving en staan we midden in de samenleving. Het Scheldemond College is een kleine school en daardoor overzichtelijk. Bij ons ben je geen nummer, jij staat centraal.

Direct naar:

Roosterwijziging
Schoolgids
Schoolplan
Ziekmelding

Volg een handmatig toegevoegde link
  • @scheldemondcollege

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Weyevlietplein 7-13
4385 CH  Vlissingen

Tel: 0118 479 400

info@scheldemondcollege.nl

Als school voor openbaar onderwijs hebben wij oog voor onze omgeving en staan we midden in de samenleving. Het Scheldemond College is een kleine school en daardoor overzichtelijk. Bij ons ben je geen nummer, jij staat centraal.

Direct naar:

Roosterwijziging
Schoolgids
Schoolplan
Ziekmelding

Volg een handmatig toegevoegde link
  • @scheldemondcollege

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Volg een handmatig toegevoegde link
  • scheldemond_college

Scroll naar bovenzijde

We gebruiken cookies om de website goed te laten functioneren.

Accepteer cookiesMeer informatie

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Accept settingsHide notification only